Starbucks Corporation je americká sieť kaviarní, ktorá sa stala jedným z najrozpoznateľnejších brandov na svete. Spoločnosť založená v roku 1971 v Seattli sa z maleho obchodu s kávovými zrnami vyvinula na globálnu kávovarínsků impérium s desaťtisícami pobočiek vo viac ako 80 krajinách sveta.
História a začiatky
Starbucks založili v roku 1971 traja priatelia – Jerry Baldwin, Zev Siegl a Gordon Bowker – pôvodne ako obchod s kávovými zrnami a zariadením pre prípravu kávy. Názov spoločnosti pochádza z románu Moby Dick, kde bol Starbuck prvým dôstojníkom na lodi kapitána Ahaba. Prvá pobočka sa nachádzala na Pike Place Market v Seattli a existuje dodnes.
Prelomovým momentom bolo príchodom Howarda Schultza v roku 1982, ktorý po návšteve Talianska presvedčil zakladateľov o koncepte kávovarínskej kultúry. V roku 1987 Schultz spoločnosť kúpil a začal jej masívnu expanziu.
Logo a jeho evolúcia
Ikonické logo Starbucks prešlo niekoľkými zmenami. Pôvodne zobrazovalo dvojchvostú morskú pannu (sirenu) s odhalenými prsiami, čo bolo inšpirované stredovekou severskou mytológiou. Logo bolo postupne modernizované a zjednodušované. V roku 2011 spoločnosť odstránila text „Starbucks Coffee“ a ponechala len zelenej sirenu, čo symbolizovalo rozšírenie portfólia za hranice kávy.
Globálna expanzia
Starbucks má v súčasnosti viac ako 35 000 pobočiek na celom svete, čo z neho robí najväčšiu sieť kaviarní. Prvá medzinárodná pobočka sa otvorila v roku 1996 v Tokiu. Spoločnosť má najväčšie zastúpenie v Spojených štátoch, Číne, Japonsku a Južnej Kórei.
Zaujímavosťou je, že v Číne sa Starbucks stal symbolom západného životného štýlu a statusu, čo prispelo k jeho enormnému úspechu na tomto trhu.
Veľkosti nápojov a ich názvy
Starbucks používa unikátny systém názvov pre veľkosti nápojov, ktorý pôvodne pochádzal z Howardovej inšpirácie talianskou kávovarínskej kultúrou:
- Short (236 ml) – najmenšia veľkosť, často nie je zobrazená na menu
- Tall (354 ml) – malá veľkosť
- Grande (473 ml) – stredná veľkosť
- Venti (591 ml pre horúce, 709 ml pre studené nápoje) – veľká veľkosť
- Trenta (887 ml) – dostupná len pre vybrané studené nápoje
Inovatívna kultúra zamestnancov
Starbucks je známy svojím progresívnym prístupom k zamestnancom, ktorých nazýva „partneri“. Spoločnosť bola jednou z prvých, ktorá začala poskytovať zdravotné poistenie aj pre zamestnancov na čiastočný úväzok. V roku 2014 spustila program College Achievement Plan, ktorý umožňuje zamestnancom získať vysokoškolský titul online zadarmo.
Spoločnosť má tiež politiku inkluzie a diverzity, čo sa prejavuje v rôznych iniciatívach a programoch pre menšiny a komunity.
Káva a zásobovanie
Starbucks nakupuje kávu od viac ako 400 000 farmárov z 30 krajín. Spoločnosť má vlastné pravidlá pre etické zásobovanie nazývané C.A.F.E. Practices (Coffee and Farmer Equity), ktoré zahŕňajú kvalitu produktu, ekonomickú transparentnosť, sociálnu zodpovednosť a environmentálnu ochrana.
Každý rok Starbucks spotrebuje približne 3% z celkovej svetovej produkcie kávy. Spoločnosť vlastní niekoľko kavových fariem a výskumných centier, vrátane farmy v Kostarike.
Technológie a inovácie
Starbucks bol priekopníkom v oblasti mobilných platieb a aplikácií. Ich mobilná aplikácia je jednou z najúspešnejších retailových aplikácií na svete. V roku 2015 viac ako 20% všetkých transakcií v USA prebiehalo cez mobilnú aplikáciu.
Spoločnosť tiež experimentuje s novými technológiami ako sú robotické baristaové systémy a AI pre personalizáciu ponuky.
Environmentálne iniciatívy
Starbucks sa zaviazal stať sa „resource positive“ spoločnosťou do roku 2030. Ciele zahŕňajú zníženie emisií uhlíka o 50%, zníženie spotreby vody o 50% a elimináciu odpadu smerujúceho na skládky.
V roku 2018 spoločnosť oznámila zákaz plastových slamiek do roku 2020 a nahradila ich špeciálne navrhnutými viečkami a kompostovateľnými alternatívami.
Finančné údaje
Starbucks je verejne obchodovaná spoločnosť na NASDAQ pod symbolom SBUX. Ročné tržby presahujú 30 miliárd dolárov a spoločnosť zamestnáva viac ako 380 000 ľudí na celom svete. Trhová kapitalizácia sa pohybuje okolo 100 miliárd dolárov, čo z nej robí jednu z najhodnotnejších food & beverage spoločností na svете.