Nestlé je najväčšia potravinárska spoločnosť na svete, ktorá vznikla v roku 1866 vo Švajčiarsku. Spoločnosť založil Henri Nestlé, nemecký farmaceut, ktorý vyvinul prvú komerčnú detskú výživu. Dnes je Nestlé globálnou korporáciou s tržbami presahujúcimi 90 miliárd švajčiarskych frankov ročne a zamestnáva viac ako 270 000 ľudí vo viac ako 180 krajinách sveta.
História a vznik spoločnosti
Henri Nestlé pôvodne pracoval ako farmaceut v meste Vevey vo Švajčiarsku. V roku 1867 zachránil život novorodencovi, ktorý netoleroval materské mlieko ani kravské mlieko, pomocou svojej inovatívnej receptúry na báze múky, kravského mlieka a cukru. Táto udalosť sa stala základom pre vznik spoločnosti. Nestlé predal svoj biznis v roku 1875, ale jeho meno a logo – hniezdo s vtáčatami – sa zachovali dodnes.
V roku 1905 sa spoločnosť Nestlé zlúčila s Anglo-Swiss Condensed Milk Company a vytvorila tak Nestlé & Anglo-Swiss Condensed Milk Company. Toto spojenie položilo základy pre modernú globálnu potravinársku spoločnosť.
Ikonické produkty a značky
Nestlé vlastní viac ako 2000 značiek po celom svete. Medzi najznámejšie patria KitKat, Nescafé, Maggi, Smarties, Aero, Lion Bar a mnoho ďalších. Spoločnosť je najväčším výrobcom instantnej kávy na svete – každú sekundu sa na planéte vypije približne 5500 šálok kávy Nescafé.
KitKat, jedna z najobľúbenejších čokoládových tyčiniek, sa vyrába v Nestlé od roku 1988. Zaujímavosťou je, že v Japonsku existuje viac ako 300 rôznych príchutí KitKat, vrátane zelený čaj matcha, wasabi či sladké zemiaky.
Globálne pôsobenie a výroba
Nestlé prevádzkuje viac ako 400 výrobných závodov v 85 krajinách. Spoločnosť ročne spracuje približne 14 miliónov ton mlieka, čo z nej robí najväčšieho kupca mlieka na svete. Denne sa po celom svete predá viac ako 1 miliarda produktov Nestlé.
Spoločnosť má silné zastoupenie v rozvíjajúcich sa trhoch – približne 42% jej tržieb pochádza z rozvojových krajín. Nestlé zamestnáva viac ľudí v rozvojových krajinách ako v rozvinutých ekonomikách.
Inovácie a výskum
Nestlé investuje ročne približne 1,7 miliardy švajčiarskych frankov do výskumu a vývoja. Spoločnosť prevádzkuje 23 výskumných centier po celom svete a má viac ako 5000 výskumníkov a inžinierov.
Medzi významné inovácie spoločnosti patrí vynález instantnej kávy Nescafé v roku 1938, vytvorenie mrazenej pizze v 60. rokoch 20. storočia a vývoj revolučných kávových kapsúl Nespresso v 80. rokoch.
Udržateľnosť a spoločenská zodpovednosť
Nestlé sa zaviazala dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050. Spoločnosť investuje 3,2 miliardy švajčiarskych frankov do udržateľných iniciatív, vrátane znižovania plastových obalov a podpory regeneratívneho poľnohospodárstva.
V rámci programu Nestlé Cocoa Plan spolupracuje s viac ako 180 000 farmármi kakaa v 15 krajinách s cieľom zlepšiť ich životné podmienky a podporiť udržateľné pestovanie kakaa.
Kontroverzie a kritika
Nestlé čelila v minulosti niekoľkým kontroverziam. Najznámejšou je kampaň za bojkot spoločnosti v 70. rokoch 20. storočia kvôli agresívnemu marketingu náhradného materského mlieka v rozvojových krajinách. Spoločnosť bola tiež kritizovaná za praktiky týkajúce sa vodných práv a environmentálny dopad niektorých svojich aktivít.
V posledných rokoch Nestlé aktívne pracuje na zlepšení svojej reputácie prostredníctvom transparentnejších praktík a väčšieho dôrazu na udržateľnosť.
Ekonomický význam a budúcnosť
Nestlé je jednou z najhodnotnejších potravinárskych spoločností na svete s trhovou kapitalizáciou presahujúcou 300 miliárd USD. Akcie spoločnosti sa obchodujú na švajčiarskej burze cenných papierov a sú súčasťou prestížneho indexu SMI.
Spoločnosť sa zameriava na budúcnosť prostredníctvom investícií do rastových oblastí ako sú rastlinné alternatívy, personalizovaná výživa a zdravé starnutie. Nestlé tiež významne investuje do digitalizácie a e-commerce platformy na udržanie svojej konkurencieschopnosti v meniacom sa trhovom prostredí.